Szko艂a Mentor贸w O艣wiaty PROMENTOR

utworzone przez lis 20, 2015Aktualno艣ci0 komentarzy

Projekt mentoringowy 鈥濻zko艂a Mentor贸w O艣wiaty鈥 proponowany przez Stowarzyszenie Mentor贸w PROMENTOR to sze艣ciodniowe warsztaty skoncentrowane na wdra偶aniu mentoringu, jako wci膮偶 ma艂o znanej formy rozwoju, do szk贸艂 i innych plac贸wek o艣wiatowych. Jego celem jest wykorzystanie potencja艂u nauczycieli do艣wiadczonych, kt贸rzy maj膮c dodatkow膮 satysfakcj臋 z pracy mogliby 鈥瀙rowadzi膰鈥 osoby mniej do艣wiadczone w zawodzie (inni cz艂onkowie grona pedagogicznego) w procesie doskonalenia swojego warsztatu nauczycielskiego. Kluczowym zasobem jest w tym projekcie 偶yciowe do艣wiadczenie Mentor贸w (nauczycieli z du偶ym sta偶em) w u艂atwianiu poznawania tajnik贸w zawodu (te偶 sytuacji trudnych, pu艂apek) Mentees, czyli nauczycielom m艂odszym sta偶em.

Projekt stanowi wi臋c 艣cie偶k臋 uzupe艂niaj膮c膮 praktyczne kszta艂cenie nauczycieli na drodze awansu zawodowego, a tak偶e pomoc w procesie realnego doskonalenia umiej臋tno艣ci pracy w zawodzie. Wspiera te偶 faktyczne podnoszenie jako艣ci pracy i satysfakcji z niej.

Projekt wynika z rozpoznania potrzeb edukacyjnych w zakresie mentoringu i kierowany jest do:

  • dyrektor贸w szk贸艂 zaanga偶owanych w proces budowania jako艣ci swojej plac贸wki
    i dzia艂a艅 jej pracownik贸w

  • opiekun贸w sta偶y nauczycielskich

  • nauczycieli lider贸w 鈥 ch臋tnych do wdra偶ania innowacji w pracy i zainteresowanych rozwojem zawodowym

  • nauczycieli funkcyjnych 鈥 zarz膮dzaj膮cych zespo艂ami przedmiotowymi, wychowawczymi oraz pe艂ni膮cych inne funkcje merytoryczne lub organizacyjne

  • innych nauczycieli, kt贸rych interesuj膮 nowe drogi uczenia siebie i innych, nowe drogi rozwoju, szukaj膮cych satysfakcjonuj膮cych form pracy i wsp贸艂pracy z innymi, posiadaj膮cych pasje i tych, dla kt贸rych jako艣膰 w pracy jest wa偶nym jej aspektem.

Wychodzimy z za艂o偶enia, 偶e o sukcesie w dydaktyce decyduj膮 nie tylko nowoczesne narz臋dzia pracy (tablice multimedialne, e-podr臋czniki, no艣niki informatyczne) czy funkcjonalna infrastruktura, ale mo偶e przede wszystkim nowatorskie metody pracy i wci膮偶 doskonalona organizacja pracy nauczyciela. Bez nowoczesnych i wci膮偶 podnoszonych kompetencji personalnych, wysokiej jako艣ci narz臋dzia dydaktyczne staj膮 si臋 jedynie efektownymi 鈥瀏ad偶etami鈥.

Obecny system doskonalenia zawodowego wiele zmieni艂, jednak wdra偶anie za艂o偶e艅 reformy w tym wzgl臋dzie, zbyt cz臋sto ma charakter 偶yczeniowy. System szkole艅 w plac贸wkach o艣wiatowych metodologicznie i merytorycznie odbiega 鈥瀒n minus鈥 od szkole艅 oferowanych w przedsi臋biorstwach, a przecie偶 szko艂a ma by膰 kadrowym zapleczem dla rynku pracy.

Nasza propozycja uzupe艂nia metody szkoleniowe w zakresie nauczania metodyki pracy nauczyciela nad sob膮 i innymi cz艂onkami zespo艂u dydaktycznego, wzmacnia kompetencje osobiste, dydaktyczne i wychowawcze, poznanie kultury i organizacji pracy w systemie edukacji i w danej plac贸wce o艣wiatowej.

Jest to pierwszy projekt mentoringu w o艣wiacie.

W pierwszej, trwaj膮cej w艂a艣nie edycji, bierze udzia艂 dziewi臋ciu dyrektor贸w i nauczycieli krakowskich szk贸艂 publicznych. W programie Szko艂y przepracowywane s膮 nast臋puj膮ce zagadnienia:

  • idea mentoringu,

  • zastosowanie mentoringu w szkole,

  • wdra偶anie proces贸w mentoringowych przez dyrektor贸w w plac贸wce,

  • praktyka prowadzenia mentoriali,

  • zak艂贸cenia procesu,

  • r贸偶ne obszary pracy nauczyciela,

  • budowanie autorytetu Mentora.

Oto przyk艂adowe obszary do pracy nauczyciela-mentora w szkole: wprowadzanie do zawodu, pierwsze wychowawstwo, przejmowanie funkcji w szkole, 鈥瀢chodzenie鈥 w kultur臋 organizacyjn膮 szko艂y itd. A Mentorami mog膮 si臋 poczu膰 nie tylko nauczyciele przed emerytur膮, ale te偶 z mniejszym sta偶em, jednak na tyle do艣wiadczeni, 偶eby m贸c dzieli膰 si臋 dobrymi praktykami z m艂odszymi cz艂onkami grona pedagogicznego.

Ca艂o艣膰 zaj臋膰 prowadzona jest maksymalnie praktycznie. Prowadz膮cymi zaj臋cia Szko艂y Mentor贸w O艣wiaty s膮 do艣wiadczeni wieloletni mentorzy i trenerzy (w tym trenerzy mi臋dzynarodowi), jednocze艣nie w r贸偶ny spos贸b powi膮zani z o艣wiat膮, wi臋c znaj膮cy realia funkcjonowania polskich szk贸艂.

Obecnie odby艂y si臋 ju偶 cztery z sze艣ciu dni pierwszej edycji SMO. Po tych dniach mamy udokumentowane w ankietach bardzo wysokie oceny od wszystkich naszych uczestnik贸w (w wi臋kszo艣ci kategorii 艣rednia ocen 5.0 w skali od 1 do 5, w kilku kategoriach 艣rednia 4.9).

Zainteresowanych udzia艂em w kolejnej edycji zapraszamy ju偶 teraz do zg艂aszania si臋: biuro@promentor.pl. Ch臋tnie odpowiemy na wszystkie pytania.

Piotr Wiro艅ski

lider projektu SMO, mentor PROMENTORA, trener biznesu z certyfikatem聽MATRIK, nauczyciel z wieloletnim sta偶em

Piotr Wiro艅ski

Piotr Wiro艅ski

Trener szkoleniowy od聽1997 roku, posiada Mi臋dzynarodowy Certyfikat Trenera Zarz膮dzania. Z聽wykszta艂cenia: polonista (doktor j臋zykoznawstwa po聽UJ).