Projekt mentoringowy 鈥濻zko艂a Mentor贸w O艣wiaty鈥 proponowany przez Stowarzyszenie Mentor贸w PROMENTOR to sze艣ciodniowe warsztaty skoncentrowane na wdra偶aniu mentoringu, jako wci膮偶 ma艂o znanej formy rozwoju, do szk贸艂 i innych plac贸wek o艣wiatowych. Jego celem jest wykorzystanie potencja艂u nauczycieli do艣wiadczonych, kt贸rzy maj膮c dodatkow膮 satysfakcj臋 z pracy mogliby 鈥瀙rowadzi膰鈥 osoby mniej do艣wiadczone w zawodzie (inni cz艂onkowie grona pedagogicznego) w procesie doskonalenia swojego warsztatu nauczycielskiego. Kluczowym zasobem jest w tym projekcie 偶yciowe do艣wiadczenie Mentor贸w (nauczycieli z du偶ym sta偶em) w u艂atwianiu poznawania tajnik贸w zawodu (te偶 sytuacji trudnych, pu艂apek) Mentees, czyli nauczycielom m艂odszym sta偶em.
Projekt stanowi wi臋c 艣cie偶k臋 uzupe艂niaj膮c膮 praktyczne kszta艂cenie nauczycieli na drodze awansu zawodowego, a tak偶e pomoc w procesie realnego doskonalenia umiej臋tno艣ci pracy w zawodzie. Wspiera te偶 faktyczne podnoszenie jako艣ci pracy i satysfakcji z niej.
Projekt wynika z rozpoznania potrzeb edukacyjnych w zakresie mentoringu i kierowany jest do:
-
dyrektor贸w szk贸艂 zaanga偶owanych w proces budowania jako艣ci swojej plac贸wki
i dzia艂a艅 jej pracownik贸w -
opiekun贸w sta偶y nauczycielskich
-
nauczycieli lider贸w 鈥 ch臋tnych do wdra偶ania innowacji w pracy i zainteresowanych rozwojem zawodowym
-
nauczycieli funkcyjnych 鈥 zarz膮dzaj膮cych zespo艂ami przedmiotowymi, wychowawczymi oraz pe艂ni膮cych inne funkcje merytoryczne lub organizacyjne
-
innych nauczycieli, kt贸rych interesuj膮 nowe drogi uczenia siebie i innych, nowe drogi rozwoju, szukaj膮cych satysfakcjonuj膮cych form pracy i wsp贸艂pracy z innymi, posiadaj膮cych pasje i tych, dla kt贸rych jako艣膰 w pracy jest wa偶nym jej aspektem.
Wychodzimy z za艂o偶enia, 偶e o sukcesie w dydaktyce decyduj膮 nie tylko nowoczesne narz臋dzia pracy (tablice multimedialne, e-podr臋czniki, no艣niki informatyczne) czy funkcjonalna infrastruktura, ale mo偶e przede wszystkim nowatorskie metody pracy i wci膮偶 doskonalona organizacja pracy nauczyciela. Bez nowoczesnych i wci膮偶 podnoszonych kompetencji personalnych, wysokiej jako艣ci narz臋dzia dydaktyczne staj膮 si臋 jedynie efektownymi 鈥瀏ad偶etami鈥.
Obecny system doskonalenia zawodowego wiele zmieni艂, jednak wdra偶anie za艂o偶e艅 reformy w tym wzgl臋dzie, zbyt cz臋sto ma charakter 偶yczeniowy. System szkole艅 w plac贸wkach o艣wiatowych metodologicznie i merytorycznie odbiega 鈥瀒n minus鈥 od szkole艅 oferowanych w przedsi臋biorstwach, a przecie偶 szko艂a ma by膰 kadrowym zapleczem dla rynku pracy.
Nasza propozycja uzupe艂nia metody szkoleniowe w zakresie nauczania metodyki pracy nauczyciela nad sob膮 i innymi cz艂onkami zespo艂u dydaktycznego, wzmacnia kompetencje osobiste, dydaktyczne i wychowawcze, poznanie kultury i organizacji pracy w systemie edukacji i w danej plac贸wce o艣wiatowej.
Jest to pierwszy projekt mentoringu w o艣wiacie.
W pierwszej, trwaj膮cej w艂a艣nie edycji, bierze udzia艂 dziewi臋ciu dyrektor贸w i nauczycieli krakowskich szk贸艂 publicznych. W programie Szko艂y przepracowywane s膮 nast臋puj膮ce zagadnienia:
-
idea mentoringu,
-
zastosowanie mentoringu w szkole,
-
wdra偶anie proces贸w mentoringowych przez dyrektor贸w w plac贸wce,
-
praktyka prowadzenia mentoriali,
-
zak艂贸cenia procesu,
-
r贸偶ne obszary pracy nauczyciela,
-
budowanie autorytetu Mentora.
Oto przyk艂adowe obszary do pracy nauczyciela-mentora w szkole: wprowadzanie do zawodu, pierwsze wychowawstwo, przejmowanie funkcji w szkole, 鈥瀢chodzenie鈥 w kultur臋 organizacyjn膮 szko艂y itd. A Mentorami mog膮 si臋 poczu膰 nie tylko nauczyciele przed emerytur膮, ale te偶 z mniejszym sta偶em, jednak na tyle do艣wiadczeni, 偶eby m贸c dzieli膰 si臋 dobrymi praktykami z m艂odszymi cz艂onkami grona pedagogicznego.
Ca艂o艣膰 zaj臋膰 prowadzona jest maksymalnie praktycznie. Prowadz膮cymi zaj臋cia Szko艂y Mentor贸w O艣wiaty s膮 do艣wiadczeni wieloletni mentorzy i trenerzy (w tym trenerzy mi臋dzynarodowi), jednocze艣nie w r贸偶ny spos贸b powi膮zani z o艣wiat膮, wi臋c znaj膮cy realia funkcjonowania polskich szk贸艂.
Obecnie odby艂y si臋 ju偶 cztery z sze艣ciu dni pierwszej edycji SMO. Po tych dniach mamy udokumentowane w ankietach bardzo wysokie oceny od wszystkich naszych uczestnik贸w (w wi臋kszo艣ci kategorii 艣rednia ocen 5.0 w skali od 1 do 5, w kilku kategoriach 艣rednia 4.9).
Zainteresowanych udzia艂em w kolejnej edycji zapraszamy ju偶 teraz do zg艂aszania si臋: biuro@promentor.pl. Ch臋tnie odpowiemy na wszystkie pytania.
Piotr Wiro艅ski
lider projektu SMO, mentor PROMENTORA, trener biznesu z certyfikatem聽MATRIK, nauczyciel z wieloletnim sta偶em