Mentoring: przysz艂o艣膰 nauczania os贸b doros艂ych – recenzja

utworzone przez sie 24, 2016Baza wiedzy0 komentarzy

Iwona Gier艂ach, Tadeusz Gadacz

Lois J. Zachary jest rozpoznawaln膮 na ca艂ym 艣wiecie ekspertk膮 w dziedzinie mentoringu, uznawan膮 za prekursork臋 tej idei. Odcisn臋艂a na niej swoje wyra藕ne pi臋tno, promuj膮c j膮 w szeroko rozumianym 艣wiecie biznesu, instytucjach naukowych i organizacjach pozarz膮dowych. Innowacyjne podej艣cie i do艣wiadczenie L.J. Zachary w prowadzeniu mentoringu dla lider贸w i mened偶er贸w wysokiego szczebla oraz tworzeniu i wdra偶aniu proces贸w mentoringowych w organizacjach znalaz艂o sw贸j wyraz w recenzowanej publikacji. Do tej pory 偶adna z ksi膮偶ek tej autorki nie zosta艂a przet艂umaczona na j臋zyk polski, nie ukaza艂a si臋 te偶 偶adna recenzja w j臋zyku polskim.

Wed艂ug tradycji mitologicznej m臋drzec o imieniu Mentor mia艂 przygotowywa膰 Telemacha do obj臋cia tronu kr贸lewskiego. W kszta艂ceniu ch艂opca zwraca艂 uwag臋 nie tylko na stopie艅 przyswojenia wiedzy, kt贸ra by艂a Telemachowi przekazywana, ale r贸wnie偶 na warto艣ci i zasady, jakimi powinien on si臋 kierowa膰, sprawuj膮c w艂adz臋. Historia ta obrazuje przekonanie, 偶e kszta艂cenie nie mo偶e polega膰 jedynie na przekazywaniu wiedzy, nabywaniu odpowiednich kompetencji, ale musi by膰 pe艂nym kszta艂towaniem cz艂owieka, tak偶e w wymiarze moralnym, aksjologicznym, estetycznym1. We wspomnian膮 regu艂臋 wpisuje si臋 definicja mentora jako partnera w relacji, dziel膮cego si臋 swoj膮 wiedz膮, do艣wiadczeniem i warto艣ciami z podopiecznym (mentee), kt贸ry dzi臋ki niemu, definiuj膮c i realizuj膮c w艂asne cele, rozwija si臋 w obszarze zar贸wno zawodowym, jak i 偶yciowym.

Publikacja L.J. Zachary dotyczy mentoringu w nowoczesnym tego s艂owa znaczeniu.聽The Mentor’s Guide2聽jest drugim wydaniem ksi膮偶ki wybitnej autorki. Pierwsze wydanie ukaza艂o si臋 w 2000 roku i zyska艂o status najlepszego 藕r贸d艂a wiedzy oraz narz臋dzia do szerzenia idei mentoringu w organizacjach, dla kt贸rych wa偶na jest nie tylko efektywno艣膰 pracownik贸w, ale r贸wnie偶 ich rozw贸j3.W 2005 roku ukaza艂a si臋 publikacja pt.聽Creating a Mentoring Culture聽tej偶e autorki, a w 2009 roku聽The Mentee’s Guide聽– wersja wzbogacona o zagadnienia podejmuj膮ce tematyk臋 mentoringu mi臋dzykulturowego oraz mi臋dzygeneracyjnego.

Ze wzgl臋du na niewielk膮 liczb臋 publikacji na temat mentoringu napisanych w j臋zyku polskim lub na j臋zyk polski przet艂umaczonych niezwykle cenne by艂oby wydanie tej pozycji w Polsce.

The Mentor’s Guide: Facilitating Effective Learning Relationships聽jest 藕r贸d艂em informacji na temat mentoringu dla mentor贸w, mened偶er贸w i edukator贸w. Ksi膮偶ka liczy 288 stron i zawiera dziewi臋膰 rozdzia艂贸w zgrupowanych w dw贸ch cz臋艣ciach: w cz臋艣ci pierwszej om贸wiono takie poj臋cia jak: wsparcie, wyzwania i wizja, za艣 w cz臋艣ci drugiej opisano spos贸b udzielania informacji zwrotnej oraz metody, jakie mo偶e zastosowa膰 mentor, by prze艂ama膰 obiekcje聽mentee聽pojawiaj膮ce si臋 w trakcie poszczeg贸lnych spotka艅. Publikacja ta stanowi 藕r贸d艂o bezcennego wsparcia zar贸wno dla praktyk贸w, jak i nowych adept贸w sztuki. Jest skierowana do mened偶er贸w, lider贸w i os贸b nauczaj膮cych. Wyposa偶a mentora w 膰wiczenia, przyk艂ady, studia przypadku. Oferuje narz臋dzia i ukazuje techniki, kt贸re pozwol膮 przeprowadzi膰 proces mentoringu. Zawiera r贸wnie偶 praktyczne scenariusze przypadk贸w i wzory arkuszy z 膰wiczeniami. Mo偶na w niej odnale藕膰 historie zaczerpni臋te z 偶ycia, pokazuj膮ce prawdziwe procesy i do艣wiadczenia mentor贸w, kt贸re wed艂ug L.J. Zachary 艣wiadcz膮 o tym, 偶e na rozw贸j cz艂owieka w ramach danej organizacji trzeba patrze膰 przez pryzmat ludzki, w szerszym kontek艣cie ni偶 tylko umiej臋tno艣ci, kompetencje oraz efektywno艣膰, poniewa偶 paradoksalnie troska o siebie i innych oraz praca z warto艣ciami przynosi lepsze efekty. Nie ma w膮tpliwo艣ci, i偶 odpowiednio zastosowany mentoring mo偶e rozwin膮膰 zdolno艣ci przyw贸dcze, kierownicze i komunikacyjne poddaj膮cej si臋 mentoringowi kadry, a tak偶e zwi臋ksza samo艣wiadomo艣膰 jej przedstawicieli, zdolno艣膰 do autorefleksji oraz bardzo pozytywnie wp艂ywa na motywacj臋 do pracy. Zachary twierdzi, 偶e rol膮 lidera jest ponoszenie odpowiedzialno艣ci za prac臋 przysz艂ych pokole艅 mened偶er贸w oraz przekazywanie im warto艣ci, kt贸re p艂yn膮 z szerzenia wiedzy i dzielenia si臋 w艂asnymi do艣wiadczeniami. Za艣 rol膮 obecnych mened偶er贸w jest s艂u偶enie przyk艂adem przysz艂ym pokoleniom kadry zarz膮dzaj膮cej. Wed艂ug autorki mentoring to najlepsze, co zarz膮d mo偶e da膰 swojej organizacji.
The Mentor’s Guide聽to r贸wnie偶 praktyczny podr臋cznik, kt贸ry pokazuje proces mentoringu od pocz膮tku do ko艅ca, przedstawia metody i narz臋dzia, kt贸re pozwol膮 prowadzi膰 go w innowacyjny i kreatywny spos贸b oraz odnie艣膰 korzy艣ci ze wsp贸艂pracy obydwu stronom.

Proces mentoringu

Autorka omawia cztery fazy cyklu, jakie powinien zawiera膰 prawid艂owo przeprowadzony proces mentoringu. Przygl膮da si臋 mentoringowi bardzo dog艂臋bnie, przeprowadza krytyczn膮 refleksj臋 i przedstawia spos贸b zastosowania go w 艣wiecie biznesu oraz nauki. Pokazuje ewolucj臋, jak膮 przesz艂a koncepcja mentoringu na przestrzeni czasu, ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem zmiany stylu prowadzenia procesu z dyrektywnego na partnerski. Zmianie wed艂ug niej podlega r贸wnie偶 cel prowadzenia mentoringu. Dawniej s艂u偶y艂 on g艂贸wnie przekazywaniu wiedzy. Obecnie polega bardziej na nauce wyci膮gania w艂a艣ciwych wniosk贸w z do艣wiadcze艅 mentora.

Rola mentora

Zachary twierdzi, i偶 g艂贸wn膮 rol臋 w procesie mentoringu odgrywa osoba mentora. Jej ksi膮偶ka krok po kroku opisuje, jak przygotowa膰 si臋 do bycia mentorem, pokazuje, jak istotne jest zaanga偶owanie oraz rozw贸j osobisty. Zadaniem mentora wed艂ug autorki jest dbanie o podopiecznego i rozwijanie go w taki spos贸b, by w nied艂ugim czasie by艂 gotowy do wzi臋cia odpowiedzialno艣ci za samego siebie, za swoje decyzje, by dojrza艂 do roli, kt贸r膮 stawia przed nim 偶ycie lub sytuacja zawodowa.

Publikacja ukazuje wiele dr贸g, jakimi mo偶e pod膮偶a膰 mentor, by wspiera膰 podopiecznego, zachowuj膮c sw贸j w艂asny styl pracy i w艂asne warto艣ci. Warto zaznaczy膰, i偶 wed艂ug autorki mentoring jest form膮 pracy z ukszta艂towanym cz艂owiekiem, maj膮cym ju偶 swoje pogl膮dy i pewne do艣wiadczenia, kt贸ry wymaga jedynie w艂a艣ciwego ukierunkowania, znalezienia swego miejsca w 偶yciu.聽Ka偶dy cz艂owiek ma swoje w艂asne miejsce. Niekt贸rzy znaj膮 je z g贸ry. W dzieci艅stwie ju偶 wiedz膮, kim b臋d膮 jako ludzie doro艣li. Inni, ju偶 jako ludzie doro艣li, nadal nie wiedz膮 jeszcze gdzie jest ich miejsce. Najtrudniejsze jest zatem to, co wydaje si臋 艂atwe. Ka偶dy jednak powinien pozna膰 swoje w艂asne 偶yciowe powo艂anie4. St膮d Zachary rekomenduje t臋 form臋 pracy nad rozwojem drugiego cz艂owieka w艂a艣nie osobom doros艂ym – sama napisa艂a prac臋 doktorsk膮 na temat edukacji doros艂ych.

Autorka por贸wnuje proces mentoringu do uprawy roli. M贸wi o znaczeniu przygotowania odpowiedniego gruntu: okre艣lenia r贸l oraz oczekiwa艅 w trakcie wst臋pnej rozmowy. Zwraca uwag臋 na konieczno艣膰 umacniania relacji w trakcie procesu i wyszukiwania nowych powi膮za艅. Wspomina o piel臋gnacji zaufania i wzajemnego szacunku oraz dba艂o艣ci o jako艣膰 komunikacji w trakcie procesu, w czym istotn膮 rol臋 odgrywa odpowiednio udzielona informacja zwrotna. Nawi膮zaniu relacji trzeba wed艂ug Zachary po艣wi臋ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋.
Autorka przyjmuje, 偶e wzorzec mentoringu zawiera siedem element贸w – tworz膮 go: wzajemno艣膰, nauka, relacja, partnerstwo, wsp贸艂praca, cele i rozw贸j. Zaznacza, 偶e tym, co jest szczeg贸lnie istotne dla mentora, jest moment nawi膮zania wsp贸艂pracy, gdy nast臋puje ustalenie cel贸w i warunk贸w kontraktu. Za艣 dla聽mentee聽szczeg贸lnie istotna jest forma przekazywania informacji przez mentora – w jaki spos贸b u偶ywa膰 swych zdolno艣ci i zasob贸w, by osi膮ga膰 cele, jak zarz膮dza膰 zdobytym do艣wiadczeniem i wiedz膮, jak pozosta膰 skupionym na swych celach i trzyma膰 si臋 ustalonej strategii dzia艂ania, by nie zboczy膰 z w艂a艣ciwej drogi.

Zachary obja艣nia w publikacji, jak planowa膰 cele i trzyma膰 si臋 planu. Wed艂ug niej ka偶dy cel powinien by膰 jasny, czytelny, mierzalny, mie膰 okre艣lone granice czasowe i by膰 atrakcyjny dla聽mentee. Efektywny cel musi inspirowa膰, stanowi膰 wyzwanie. Musi by膰 te偶 zgodny z warto艣ciami i osobowo艣ci膮聽mentee. Cel, kt贸ry ma powy偶sze cechy, dzia艂a jak magnes, poci膮gaj膮c za sob膮 ca艂y proces.Mentee聽powinien wiedzie膰, po co i jak chce osi膮gn膮膰 dany cel, kto mo偶e mu w tym pom贸c, jakich zasob贸w wewn臋trznych i zewn臋trznych mo偶e u偶y膰, by przybli偶y膰 si臋 do jego osi膮gni臋cia. Powinien r贸wnie偶 okre艣li膰 pierwszy krok, jaki wykona na drodze do tego celu.

Rola mentee

Zachary pisze tak偶e o postawach, jakie mo偶e przyjmowa膰聽mentee聽w trakcie procesu, oraz wyzwaniach, jakie wynikaj膮 z tego dla mentor贸w. Przedstawia typologi臋 podopiecznych oraz ich cechy, kt贸re mog膮 ujawni膰 si臋 w trakcie mentoringu. A mog膮 to by膰 tak偶e szczeg贸lne cechy o wyd藕wi臋ku negatywnym: zazdro艣膰, sk艂onno艣膰 do manipulacji, nieumiej臋tno艣膰 skupienia si臋, nadmierna pokora, nie艣mia艂o艣膰.

Autorka wspomina r贸wnie偶 o strategii, jak膮 powinien przyj膮膰 mentor, walcz膮c z takimi bol膮czkami biznesowej wsp贸艂czesno艣ci, jak: wypalenie zawodowe, stres, brak przestrzeni prywatnej, przekraczanie granic, dylematy etyczne, zwlekanie, 艂a艅cuch rozkaz贸w, przes膮dy i uprzedzenia oraz niedbalstwo.

Zachary wierzy, 偶e w艂a艣ciwe przygotowanie procesu daje takie rezultaty, jak dobrze zdefiniowane cele i okre艣lone kryteria pomiaru wyznacznik贸w sukcesu.

Zdaniem autorki przeprowadzenie pog艂臋bionej rozmowy na pocz膮tku procesu definiuje granice na jego ca艂o艣膰. Pozwala to unikn膮膰 pu艂apek, sprzyja wyznaczaniu alternatywnych 艣cie偶ek, pozwala na elastyczno艣膰 w ustaleniach oraz renegocjacj臋 warunk贸w, z jakimi proces by艂 rozpoczynany. Zachary wspomina, 偶e bez wzgl臋du na pocz膮tkowe intencje i ustalenia obu stron wyst臋puj膮cych w procesie, granice s膮 testowane i przekraczane, co mo偶e negatywnie wp艂yn膮膰 na jako艣膰 mentoringu i ograniczy膰 przyswajanie wiedzy, a tak偶e przekazywanie do艣wiadcze艅.

Obecnie uwa偶a si臋, 偶e proces mentoringu ko艅czy si臋 w momencie osi膮gni臋cia przez聽mentee聽zamierzonych cel贸w. Nic bardziej b艂臋dnego. Wed艂ug Zachary relacja powinna trwa膰 dalej. Zako艅czenie procesu powinno si臋 celebrowa膰 przez: wsp贸艂prac臋 przy tworzeniu dalszego planu dzia艂a艅, docenienie, wskazanie publikacji niezb臋dnych do uzupe艂nienia wiedzy. Elementami wpisanymi w zako艅czenie procesu powinny by膰 r贸wnie偶 stworzenie przez聽mentee聽wizji dotycz膮cej dalszego rozwoju oraz zaakceptowanie zmian, kt贸re zasz艂y.

Zachary porusza r贸wnie偶 temat budowania relacji. By by艂a ona efektywna – tak jak w przypadku ka偶dej innej relacji – potrzebne jest porozumienie i usuwanie mo偶liwych przeszk贸d. Autorka omawia tak偶e zagadnienie dopasowania. Twierdzi, 偶e je艣li podopieczny jest osob膮, kt贸ra jest mocno osadzona w rzeczywisto艣ci i zorientowana na cele, a mentor dzia艂a intuicyjnie, to warto, by mentor przej膮艂 spos贸b dzia艂ania聽mentee. Dostosowanie si臋 do聽mentee聽jest istotnym czynnikiem sukcesu ca艂ego procesu, nawet je艣li wymaga od mentora wyj艣cia poza w艂asn膮 stref臋 komfortu.

Mentoring mi臋dzynarodowy

Ciekawym i wartym wyr贸偶nienia rozdzia艂em ksi膮偶ki jest cz臋艣膰 dotycz膮ca prowadzenia mentoringu w mi臋dzynarodowym 艣rodowisku, co coraz cz臋艣ciej ma miejsce – w Polsce np. ze wzgl臋du na dzia艂alno艣膰 zachodnich korporacji, ch臋tnie otwieraj膮cych swe kolejne oddzia艂y w naszym kraju. Zachary w rozdziale聽Praca u podstaw聽bada relacje w procesie mentoringu, uwzgl臋dniaj膮c mentoring prowadzony na odleg艂o艣膰 z u偶yciem komunikator贸w internetowych lub telefonu oraz r贸偶nice mi臋dzykulturowe, jakie mog膮 wyst臋powa膰 pomi臋dzy mentorem a聽mentee. Podkre艣la, i偶 mentor powinien by膰 szczeg贸lnie wyczulony na swoje wyobra偶enia na temat danej nacji czy danego typu osobowo艣ci, kt贸re mog膮 zaburzy膰 proces. Wed艂ug Zachary mentorowi powinno przy艣wieca膰 przes艂anie bliskie za艂o偶eniom Diltheya, kt贸ry twierdzi, 偶e聽r贸偶nica mi臋dzy jednostkami nie ma charakteru jako艣ciowego, lecz polega na odmiennym zaakcentowaniu poszczeg贸lnych element贸w5. W tym nale偶y odnajdywa膰 ni膰 porozumienia. Za艣 r贸偶nice etniczne powinny pobudza膰 do otwarto艣ci na odmienno艣膰 tradycji – nale偶y wykorzystywa膰聽indywidualn膮 to偶samo艣膰 jako punkt wyj艣cia, wst臋p do analizy danej kultury, stwarza膰 ludziom mo偶liwo艣膰 lepszego zrozumienia ich w艂asnego 艣wiata i uczynienia po偶ytku z mocy kultury6. Mentoring w zr贸偶nicowanym kulturowo 艣rodowisku wymaga szczeg贸lnego przygotowania i elastyczno艣ci w dostosowaniu si臋 do odmienno艣ci kulturowych. Elementem wspomagaj膮cym wychwycenie r贸偶nic mi臋dzykulturowych jest zastosowanie procesu sk艂adaj膮cego si臋 z: przygotowania, zapami臋tania, obserwacji i ukazania.

Uwagi krytyczne

Zachary k艂adzie nacisk na mi臋dzykulturowe relacje mentoringowe, mniej uwagi po艣wi臋ca za艣 cz臋艣ciej wyst臋puj膮cemu w polskich realiach mentoringowi mi臋dzypokoleniowemu, maj膮cemu miejsce chocia偶by w trakcie przeprowadzania sukcesji w firmie rodzinnej, czyli przekazania przez nestora sukcesorowi odpowiedzialno艣ci za zarz膮dzanie7, do kt贸rej to sytuacji relacja mentor –聽menteeby艂aby w pe艂ni adekwatna.

Ponadto autorka omawia przypadki wsp贸艂pracy tylko i wy艂膮cznie pomi臋dzy osobami doros艂ymi. Z tego powodu ksi膮偶ka mo偶e nie stanowi膰 odpowiedniego 藕r贸d艂a informacji dla cz臋艣ci wyk艂adowc贸w, doradc贸w akademickich i edukator贸w, kt贸rzy cz臋艣ciej maj膮 do czynienia z osobami niepe艂noletnimi lub pe艂noletnimi u pocz膮tk贸w swego doros艂ego 偶ycia czy planowania kariery zawodowej. Mimo to bez w膮tpienia jest to pozycja, kt贸rej warto po艣wi臋ci膰 czas.

Podsumowanie

G艂贸wnym celem publikacji L.J. Zachary by艂o zaoferowanie czytelnikom wsparcia w efektywnym nauczaniu opartym na relacji mentoringowej. Mo偶na stwierdzi膰, 偶e autorka w pe艂ni ten cel osi膮gn臋艂a. Skupi艂a si臋 przede wszystkim na przedstawieniu zbioru zada艅 i przypadk贸w, kt贸re u艂atwiaj膮 realizacj臋 procesu, jakim jest mentoring, w spos贸b efektywny dla ka偶dej z os贸b mog膮cej do艣wiadczy膰 jego dobrodziejstw. Dzi臋ki informacjom zawartym w ksi膮偶ce dowiadujemy si臋, 偶e podr贸偶 od tego, kim si臋 jest, do tego, kim si臋 chce by膰, w procesie mentoringu jest podr贸偶膮 w uj臋ciu holistycznym. Dotyczy uzyskania g艂臋bszej samo艣wiadomo艣ci, zrozumienia samego siebie i innych.

Fryderyk Nietzsche pisa艂:聽Mi臋dzy podr贸偶nymi rozr贸偶nia si臋 pi臋膰 stopni: podr贸偶ni pierwszego, najwy偶szego stopnia to s膮 ci, kt贸rzy podr贸偶uj膮 i kt贸rych przy tem si臋 widzi – ci w艂a艣ciwie s膮 przenoszeni i niejako 艣lepi; nast臋pni rzeczywi艣cie sami patrz膮 na 艣wiat; trzeci stopie艅 prze偶ywa co艣 wskutek tego, 偶e widzi; czwarty 偶yje rzecz膮 prze偶yt膮 i unosi j膮 ze sob膮; wreszcie istnieje pewna ilo艣膰 ludzi, obdarzonych si艂膮 najwy偶sz膮, kt贸rzy wszystko, co widzieli, prze偶ywszy i wcieliwszy w siebie, w ko艅cu tak偶e koniecznie musz膮 wyda膰 na 艣wiat, skoro do domu powr贸c膮. Mentor wed艂ug tej klasyfikacji przynale偶y do grupy pi膮tej. Potrafi dzieli膰 si臋 wiedz膮 i do艣wiadczeniem nabytym w swej zawodowej i osobistej podr贸偶y.聽The Mentor’s Guide聽stwarza warunki do odbycia podr贸偶y, jak膮 jest mentoring.

Bibliografia

  • Adamska M.,聽Wst臋p, [w:] M. Adamska (red.),聽Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych. Kompendium wiedzy, Krak贸w 2014, s. 5-9.
  • Dilthey W.,聽Budowa 艣wiata historycznego w naukach humanistycznych, t艂um. E. Paczkowska-艁agowska, Wydawnictwo s艂owo/obraz terytoria, Gda艅sk 2004.
  • Gadacz T.,聽O umiej臋tno艣ci 偶ycia, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2013.
  • Gadacz T.,聽Wyk艂ad inauguracyjny, [w:]聽Inauguracja jubileuszowego 70. roku akademickiego 2015/2016, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, s. 21-34.
  • Nietzsche F.,聽W臋drowiec i jego cie艅, t艂um. K.Drzewiecki, Krak贸w-Warszawa 1909-1910.
  • Rao M.S.,聽The Mentor’s Guide: Facilitating Effective Learning Relationships, 鈥濫LT Research Journal鈥 2012, nr 1(2), s. 142-145.
  • Rosinski P., Abbott G.,聽Coaching mi臋dzykulturowy, [w:] J. Passmore (red.),聽Coaching Doskona艂y, MUZA SA, Warszawa 2012, s. 235-250.
Iwona Gier艂ach

Iwona Gier艂ach