LEKTURA DLA NAUCZYCIELA-MENTORA. RECENZJA KSI膭呕KI SYLWII JA殴WI艃SKIEJ.

utworzone przez wrz 3, 2023Aktualno艣ci0 komentarzy

Nowy rok szkolny to okazja na rozw贸j r贸wnie偶 dla nas, doros艂ych i by膰 mo偶e u艂o偶enie swojego zestawu lektur do przeczytania na jesie艅. Stowarzyszenie Mentor贸w PROMENTOR zwraca uwag臋 na ksi膮偶k臋 godn膮 polecenia nauczycielom – mentorom, kt贸rzy w tej roli wyst膮pi膮 w tym roku po raz pierwszy. Po jak膮 publikacj臋 warto si臋gn膮膰? O tym dzi艣 w artykule cz艂onkini naszego Stowarzyszenia Sylwii Ja藕wi艅skiej. 

Lektura godna przeczytania. 

鈥濶auczyciel mentor. Zbuduj klas臋 marze艅鈥  Marzena Kud, Barbara Lew.

Pami臋tasz ten dzie艅, w kt贸rym jako 艣wie偶o upieczony nauczyciel wszed艂e艣 po raz pierwszy do sali lekcyjnej? Jak szybko okaza艂o si臋, 偶e to czego si臋 nauczy艂e艣, delikatnie m贸wi膮c, 艣rednio si臋 przydaje鈥 Jak to mo偶liwe, 偶e praca z m艂odym cz艂owiekiem jest a偶 tak wymagaj膮ca, 偶e wielu nauczycieli poddaje si臋 i zmienia zaw贸d, cho膰 maj膮 ogromn膮 wiedz臋 przedmiotow膮 i wielki entuzjazm w chwili, gdy po raz pierwszy przekraczaj膮 pr贸g szko艂y? Oczywi艣cie sk艂adowych jest wiele. Zmienia si臋 艣wiat, zmienia si臋 rynek pracy, a co za tym idzie zmieniaj膮 si臋 r贸wnie偶 wymagania wzgl臋dem przysz艂ego pracownika. Jednak czy system edukacji nad膮偶a za tymi zmianami? Pytanie pozostawi臋 bez odpowiedzi. Wa偶ne, by nauczyciel nad膮偶a艂.

Praca z grup膮 (i to cz臋sto bardzo liczn膮) to proces, kt贸ry wymaga od nauczyciela wielu kompetencji wykraczaj膮cych poza znajomo艣膰 przedmiotu. By膰 mo偶e teraz mocno si臋 nara偶臋, ale czy nie bywa tak, 偶e to nauczyciele staj膮 si臋 鈥瀉nalfabetami鈥 w rozumieniu Alvina Tofflera, kt贸ry uwa偶a, 偶e 鈥Analfabet膮 XXI wieku b臋dzie ten, kto nie potrafi si臋 uczy膰, potem oducza膰, a nast臋pnie znowu nauczy膰鈥. Wsp贸艂czesna edukacja, kt贸ra trwa osadzona w modelu pruskim, zdecydowanie wymaga metod, form, narz臋dzi ju偶 z XXI wieku. My艣l臋, 偶e kompetencje mi臋kkie odgrywaj膮 wi臋ksz膮 rol臋 we wsp贸艂czesnej edukacji, ni偶 samo przekazywanie wiedzy, kt贸ra jest zdecydowanie bardziej dost臋pna ni偶 200 lat temu. Dzisiejszy nauczyciel powinien by膰 niejako mentorem pokazuj膮cym mo偶liwo艣ci dla swoich podopiecznych, a niejednokrotnie i dla ich rodzic贸w. Dzisiaj nauczyciele ko艅cz膮 studia nieprzygotowani do rozm贸w z rodzicami, trudnych sytuacji z uczniami, nie s膮 wyposa偶eni w umiej臋tno艣ci trenerskie pozwalaj膮ce im prowadzi膰 lekcje w atrakcyjny spos贸b, co pozwoli艂oby zwi臋kszy膰 wyniki edukacyjnie uczni贸w.

By wzmocni膰 te kompetencje polecam lektur臋 鈥濶auczyciel mentor. Zbuduj klas臋 marze艅鈥 Marzeny Kud, Barbary Lew. Ksi膮偶ka ta, jest praktyczn膮 pozycj膮 pomocn膮 w budowaniu autorytetu nauczyciela, ustalaniu zasad wsp贸艂pracy z uczniami i rodzicami oraz zarz膮dzaniu emocjami. A to na tych ostatnich w g艂贸wnej mierze opiera si臋 proces uczenia. Ciekawostka, o kt贸rej wspominaj膮 autorki: czy wiesz, 偶e przeci臋tny nastolatek kontroluje jedynie 15% emocji wypisanych na jego twarzy. Reszta to wynik przypadku.

Marzena Kud i Barbara Lew w swojej pozycji (pierwszej tego typu na rynku!) przek艂adaj膮 wiedz臋 biznesow膮 z zakresu budowania zespo艂u i zarz膮dzania zasobami ludzkimi na grunt szkolny. I co najwa偶niejsze, nie jest to sucha teoria. Znajdziemy tu przyk艂ady z 偶ycia wzi臋te i propozycje rozwi膮za艅, 膰wiczenia, scenariusze zaj臋膰 rozwijaj膮ce kompetencje mi臋kkie, narz臋dzia u艂atwiaj膮ce motywacj臋 uczni贸w, wyrabianie dobrych nawyk贸w, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, usprawniaj膮ce komunikacj臋, a tak偶e inspiracje wzbogacaj膮ce biblioteczk臋 nauczyciela oraz ucznia. Idea ksi膮偶ki zak艂ada, 偶e nauczyciel mo偶e zbudowa膰 w klasie silny zesp贸艂 wykorzystuj膮c potencja艂 i zasoby uczni贸w, swoje umiej臋tno艣ci przyw贸dcze i w spos贸b atrakcyjny przekazywa膰 wiedz臋 oraz zaszczepi膰 ch臋膰 do nauki.

Jako nauczyciel z ponad 膰wier膰 wiecznym sta偶em, rekomenduj臋 t臋 lektur臋 pedagogom pracuj膮cym na ka偶dym szczeblu edukacji, nauczycielom pocz膮tkuj膮cym oraz tym do艣wiadczonym, a tak偶e wszystkim osobom, kt贸rym bliski jest rozw贸j osobisty, kt贸re chc膮 si臋 czego艣 oduczy膰 i nauczy膰 na nowo.

Sylwia Ja藕wi艅ska
– nauczyciel, mentor, trener mentalny

 

 

 

admin

admin