Z NOTATNIKA MENTORA…MENTORING Z OBSZAR脫W NIE-MENTORINGOWYCH.

utworzone przez mar 22, 2020Aktualno艣ci0 komentarzy

Piotr Wiro艅ski – trener z wieloletnim do艣wiadczeniem, mentor, v-ce prezes Stowarzyszenia Mentor贸w PROMENTOR dzieli si臋 z nami swoim do艣wiadczeniem, podaj膮c przyk艂ad procesu mentoringowego z obszaru, kt贸ry mo偶e si臋 wydawa膰 nie-mentoringowy. Zach臋camy do przeczytania.

Wydawa膰 si臋 mo偶e, 偶e forma rozwoju, jak膮 jest mentoring ma pewne ograniczania w stosunku do szkole艅. Chodzi mi o logistyk臋. Wydawa膰 si臋 mo偶e, 偶e nie jeste艣 w stanie pracowa膰 1:1 z mentee, kt贸ry chce rozwija膰 swoje kompetencje z umiej臋tno艣ci wyst膮pie艅 publicznych. Do tego przecie偶 potrzeba publiki, jak sama nazwa tej kompetencji sugeruje. Wydawa膰 si臋 mo偶e

Tymczasem w moim dorobku mentoringowym prowadzi艂em procesy indywidualne z tego obszaru ju偶 kilkakrotnie. Fakt, 偶e o ile jako trener szkolenia z wyst膮pie艅 prowadz臋 bardzo cz臋sto (chyba najwi臋cej ze wszystkich moich temat贸w szkoleniowych), to w przypadku mentoringu nie jest to zagadnienie dominuj膮ce. Jednak realizowalne i to z sukcesem (bez sukcesu nie by艂oby sensu wspomina膰 tych proces贸w). O czym trzeba pami臋ta膰 w tak specyficznym mentorialu. Oczywi艣cie o tym, 偶e nie masz audytorium, przed kt贸rym mo偶e 膰wiczy膰 Tw贸j mentee. Jak zatem ma doskonali膰 zarz膮dzanie wzrokiem, jak ma tylko ciebie na sali czy w pokoju, kto mu ma zadawa膰 pytania, na kt贸re mia艂y 膰wiczy膰 riposty鈥 S膮 na to sposoby:

  1. Zrobili艣my symulacj臋 miejsca 鈥 puste krzes艂a nie zast膮pi膮 ludzi, ale organizuj膮c przestrze艅 urealniamy wygl膮d sali, na kt贸rej prowadziliby艣my prezentacj臋 np. dla kilkuosobowego zespo艂u.
  2. Jako mentor obserwuj膮cy wyst膮pienie mentee wchodzi艂em w rol臋 kilku potencjalnych s艂uchaczy, przyjmuj膮c r贸偶ne postawy, zadawa艂em kilka pyta艅. Po prostu zast臋powa艂em nieobecnych.
  3. Pami臋ta艂em, 偶e wiele kompetencji mogli艣my prze膰wiczy膰 bez udzia艂u publiczno艣ci (analiza gest贸w, przygotowanie struktury wypowiedzi itd.
  4. Korzysta艂em z zasob贸w. Robili艣my tak (oczywi艣cie za zgod膮 mentee), 偶e na wybrane sesje zapraszali艣my kilka os贸b w roli s艂uchaczy, aby zrobi膰 wyst膮pienie cia艂kiem ju偶 na serio. Oczywi艣cie by艂y to osoby 艣wiadome swojej roli, potrafi膮ce udzieli膰 rzetelnego feedbacku i odpowiedzialnie podchodz膮ce do zasady poufno艣ci procesu.
  5. Korzystali艣my z innych metod pracy mi臋dzy sesjami: obserwacja innych podczas wyst膮pie艅 na wydarzeniach, praca z nagraniami. Szukali艣my tez okazji to faktycznych wyst膮pie艅 mentee w ramach swojej pracy, szczeg贸lnie tych sytuacji, w kt贸rych mog艂em by膰 obecny i obserwowa膰, 偶eby potem na kolejnej sesji om贸wi膰 to, co si臋 wydarzy艂o.

Zanim zatem uznasz, 偶e dany temat nie nadaje si臋 na mentoring, pomy艣l, czy mo偶esz zorganizowa膰 proces tak, by omin膮膰 przeszkody i zrealizowa膰 cel.

Piotr Wiro艅ski

admin

admin