Piotr Wiro艅ski – trener z wieloletnim do艣wiadczeniem, mentor, v-ce prezes Stowarzyszenia Mentor贸w PROMENTOR dzieli si臋 z nami swoim do艣wiadczeniem, podaj膮c przyk艂ad procesu mentoringowego z obszaru, kt贸ry mo偶e si臋 wydawa膰 nie-mentoringowy. Zach臋camy do przeczytania.
Wydawa膰 si臋 mo偶e, 偶e forma rozwoju, jak膮 jest mentoring ma pewne ograniczania w stosunku do szkole艅. Chodzi mi o logistyk臋. Wydawa膰 si臋 mo偶e, 偶e nie jeste艣 w stanie pracowa膰 1:1 z mentee, kt贸ry chce rozwija膰 swoje kompetencje z umiej臋tno艣ci wyst膮pie艅 publicznych. Do tego przecie偶 potrzeba publiki, jak sama nazwa tej kompetencji sugeruje. Wydawa膰 si臋 mo偶e鈥
Tymczasem w moim dorobku mentoringowym prowadzi艂em procesy indywidualne z tego obszaru ju偶 kilkakrotnie. Fakt, 偶e o ile jako trener szkolenia z wyst膮pie艅 prowadz臋 bardzo cz臋sto (chyba najwi臋cej ze wszystkich moich temat贸w szkoleniowych), to w przypadku mentoringu nie jest to zagadnienie dominuj膮ce. Jednak realizowalne i to z sukcesem (bez sukcesu nie by艂oby sensu wspomina膰 tych proces贸w). O czym trzeba pami臋ta膰 w tak specyficznym mentorialu. Oczywi艣cie o tym, 偶e nie masz audytorium, przed kt贸rym mo偶e 膰wiczy膰 Tw贸j mentee. Jak zatem ma doskonali膰 zarz膮dzanie wzrokiem, jak ma tylko ciebie na sali czy w pokoju, kto mu ma zadawa膰 pytania, na kt贸re mia艂y 膰wiczy膰 riposty鈥 S膮 na to sposoby:
- Zrobili艣my symulacj臋 miejsca 鈥 puste krzes艂a nie zast膮pi膮 ludzi, ale organizuj膮c przestrze艅 urealniamy wygl膮d sali, na kt贸rej prowadziliby艣my prezentacj臋 np. dla kilkuosobowego zespo艂u.
- Jako mentor obserwuj膮cy wyst膮pienie mentee wchodzi艂em w rol臋 kilku potencjalnych s艂uchaczy, przyjmuj膮c r贸偶ne postawy, zadawa艂em kilka pyta艅. Po prostu zast臋powa艂em nieobecnych.
- Pami臋ta艂em, 偶e wiele kompetencji mogli艣my prze膰wiczy膰 bez udzia艂u publiczno艣ci (analiza gest贸w, przygotowanie struktury wypowiedzi itd.
- Korzysta艂em z zasob贸w. Robili艣my tak (oczywi艣cie za zgod膮 mentee), 偶e na wybrane sesje zapraszali艣my kilka os贸b w roli s艂uchaczy, aby zrobi膰 wyst膮pienie cia艂kiem ju偶 na serio. Oczywi艣cie by艂y to osoby 艣wiadome swojej roli, potrafi膮ce udzieli膰 rzetelnego feedbacku i odpowiedzialnie podchodz膮ce do zasady poufno艣ci procesu.
- Korzystali艣my z innych metod pracy mi臋dzy sesjami: obserwacja innych podczas wyst膮pie艅 na wydarzeniach, praca z nagraniami. Szukali艣my tez okazji to faktycznych wyst膮pie艅 mentee w ramach swojej pracy, szczeg贸lnie tych sytuacji, w kt贸rych mog艂em by膰 obecny i obserwowa膰, 偶eby potem na kolejnej sesji om贸wi膰 to, co si臋 wydarzy艂o.
Zanim zatem uznasz, 偶e dany temat nie nadaje si臋 na mentoring, pomy艣l, czy mo偶esz zorganizowa膰 proces tak, by omin膮膰 przeszkody i zrealizowa膰 cel.
Piotr Wiro艅ski