SZKOŁA MENTORÓW OŚWIATY (SMO)

2015 – OBECNIE

Szkołę Mentorów Oświaty (SMO) realizujemy od roku 2015 jako sześciodniowe szkolenie przeznaczone dla dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych oraz pracowników uczelni wyższych. SMO odbywa się przez trzy weekendy po dwa dni (sobota-niedziela) w odstępie co 2-3 tygodnie. Szczególnie cennym jest, jeżeli w SMO uczestniczy zarówno dyrektor jak i nauczyciel tej samej placówki. Dyrektor bowiem, jako osoba zaradzająca szkołą, może zaplanować działania wdrożeniowe do placówki, natomiast nauczyciel (docelowy mentor) może być dobrze rozumianym pionierem (realizatorem idei) w gronie pedagogicznym, który da przykład prowadzenia procesu mentoringowego w tej szkole.

Pomysł SMO powstał w gronie członków Stowarzyszenia Mentorów PROMENTOR, związanych z oświatą (nauczyciele dyplomowani, ale także trenerzy szkoleniowi i dyrektor placówki oświatowej). Zespół ten dokonał analizy procesów rozwojowych nauczycieli w obecnej szkole i w oparciu o tę diagnozę przyborgował Projekt „Szkoła Mentorów Oświaty” (zob. załącznik).

Kurs prowadzimy w pięciu trenerów, przede wszystkim jako szkolenie otwarte, organizowane raz do roku w Krakowie, ale możliwe jest także zamówienie Kursu jako szkolenia zamkniętego dla grona pedagogicznego jednej placówki.

Szkoła Mentorów Oświaty odbywa się w niedużych grupach: 7-12 osób, co przy sześciu dniach daje możliwość pracy uwzgledniającej potrzeby każdego z uczestników. Każdy uczestnik otrzymuje obszerny feedback na różnych etapach szkolenia od trenera i grupy.

Średnia ocen w ankietach ewaluacyjnych po Kursie wynosi 4.86 w ocenie programu i atrakcyjności Kursu oraz 4.90 w ocenie trenera prowadzącego w skali od 1 do 5. Wszystkie, cząstkowe nawet, oceny modalne i mediany w ankietach wynoszą 5.

Największą satysfakcją są sytuacje, kiedy po udziale dyrektora i nauczycieli szkoły w SMO, dowiadujemy się w późniejszej komunikacji, że procesy te są skutecznie wprowadzane w tej szkole i są poddawane ewaluacji. Niektóre krakowskie szkoły na stałe wpisały mentoring do kultury organizacyjnej szkoły i w kolejnych latach szkolnych realizują kolejne mentoriale w ramach swojego grona.

Od roku akademickiego 2019/2020 zaczęliśmy także prowadzić zajęcia z mentoringu w szkole dla uczestników studiów podyplomowych „Zarządzanie w oświacie” zorganizowanych w Instytucie Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

REKOMENDACJE