艢wiat w kt贸rym 偶yjemy zmieni艂 si臋 bezpowrotnie. Czas pandemii koronawirusa przyni贸s艂 zmiany, kt贸re s膮 nieodwracalne r贸wnie偶 dla bran偶y szkoleniowej. Wielu trener贸w, coach贸w, mentor贸w przenios艂o ju偶 cz臋艣ciowo sw贸j biznes do Internetu. Pojawi艂o si臋 wi臋c pytanie jak 艣rodowisko rozwojowe zareagowa艂o na nietypowe wymogi wobec ca艂ej bran偶y w czasie pandemii, oraz czy jest gotowe na profesjonalne dzia艂ania on-line? Tego dowiemy si臋 z raportu bada艅, kt贸re przeprowadzi艂a MA艁GORZATA MACHNIEWICZ – do艣wiadczona trenerka, coach i konsultantka HR, szefowa Akademii Tw贸rczego Trenera oraz mentorka Stowarzyszenia PROMENTOR.
Raport z badania dost臋pny jest na naszym blogu: https://www.promentor.pl/czy-jestesmy-gotowi-na-swiat-on-line-raport-z-badan-naszej-mentorki-malgorzaty-machniewicz/
A poni偶ej rozmowa jak膮 przeprowadzili艣my z autork膮 raportu Ma艂gorzat膮 Machniewicz, jak powstawa艂y badania, co pokaza艂y i jakie wnioski mo偶emy z nich wyci膮gn膮膰 na przysz艂o艣膰.
Co sk艂oni艂o Ci臋 do przeprowadzenia takich bada艅 i co by艂o g艂贸wnym ich celem?
Badanie powsta艂o pod wp艂ywem licznych dyskusji kt贸re rozgorza艂y na pocz膮tku pandemii, o tym co b臋dzie z bran偶膮 szkoleniow膮. Wielu trener贸w standardowo pracuj膮cych na salach szkoleniowych zosta艂o poproszonych o szkolenia on-line i pojawi艂y si臋 g艂osy paniki – ja nie umiem, nie wiem, nie znam si臋, zarobiony jestem 馃槈 Wyda艂o mi si臋 ciekawe zbadanie tego tematu i sprawdzenie co powiedz膮 nam dane statystyczne.
W raporcie znajdujemy informacj臋 o tym, 偶e bardzo du偶a cz臋艣膰 trener贸w przenios艂a si臋 do sieci, ale w艣r贸d badanych wi臋cej jest m臋偶czyzn? Z czego to wynika, bo przecie偶 ostatnie lata pokaza艂y, 偶e to w艂a艣nie kobiety s膮 w dzisiejszych czasach bardziej aktywne i przedsi臋biorcze?
Kobiety s膮 w natarciu, ale m臋偶czy藕ni s膮 na silnej pozycji. W bran偶y trenerskiej, jak w wielu innych biznesowych, m臋偶czy藕ni traktowani s膮 jak bardziej kompetentni, o wi臋kszym autorytecie i sile przekonywania. Kobiety cz臋艣ciej prowadz膮 szkolenia z mi臋kkiej tematyki, a tych na rynku jest mniej. Wi臋kszo艣膰 to szkolenia z umiej臋tno艣ci zarz膮dzania, sprzeda偶y, produkcji鈥 My艣l臋, 偶e 艣rodek pandemii to nie jest czas na mi臋kkie szkolenia z emocji czy komunikacji, wi臋c przypuszczam, 偶e w艂a艣nie dlatego w tym okresie wi臋cej pracy mieli m臋偶czy藕ni.
Ankietowani przyznali w badaniu, 偶e najch臋tniej korzystaj膮 teraz z Webinari贸w i szkole艅 on line. Czy my艣lisz, 偶e ta tendencja utrzyma si臋 nawet po zako艅czeniu pandemii koronawirusa?
Zdecydowanie tak. Pandemia pokaza艂a, 偶e wiele rzeczy mo偶e odbywa膰 si臋 za po艣rednictwem sieci i w艂a艣ciwie czeka nas co艣 na kszta艂t New Normal 鈥 teraz ju偶 standardem b臋dzie to, 偶e mniej si臋 spotykamy, ale cz臋艣ciej widujemy. Webinary i szkolenia on-line to ogromna oszcz臋dno艣膰 czasu i pieni臋dzy – nie trzeba zamawia膰 sal, cateringu, hoteli, dojazd贸w. Oczywi艣cie to nie zawsze jest najlepsze rozwi膮zanie, ale ostatni czas pokaza艂, 偶e r贸wnie dobre, a z up艂ywem miesi臋cy coraz bardziej oswojone mo偶e wej艣膰 na sta艂e jako element krajobrazu biznesowego.
Co najbardziej Ci臋 zaskoczy艂o je艣li chodzi o wyniki bada艅? Kt贸re z odpowiedzi ankietowanych?
Zaskoczy艂 mnie rozk艂ad odpowiedzi na pytanie o to, jak bardzo Klienci Ankietowanych oczekuj膮 dzia艂a艅 on-line. Okaza艂o si臋, 偶e na skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza艂o, 偶e Klienci w og贸le nie oczekuj膮 takich dzia艂a艅, a 10 偶e s膮 one niezb臋dne – niemal 45% odpowiedzi mie艣ci艂o si臋 poni偶ej punktu 5. To oznacza, 偶e bran偶a szybciej by艂a gotowa na to, by dzia艂a膰 wirtualnie, ni偶 Klienci by tego oczekiwali. W sumie to dobre wie艣ci i brawo dla trener贸w za elastyczno艣膰. Teraz pozostaje ju偶 tylko przekona膰 Klient贸w, aby nie rezygnowali z edukacji pracownik贸w nawet w tak niezwyk艂ych czasach.
Jaki najwa偶niejszy wniosek p艂ynie z tego raportu? Co on pokaza艂?
Najwa偶niejszy wniosek jest taki, 偶e bran偶a szkoleniowa b艂yskawicznie zareagowa艂a na zaistnia艂膮 sytuacj臋 i dostosowa艂a si臋 elastycznie do nowych wymaga艅. To bardzo optymistyczny konkluzja i daje du偶o nadziei na to, 偶e w kolejnych takich sytuacjach b臋dziemy gotowi do tego, 偶eby nie zwalnia膰 tempa w edukacji doros艂ych.
Jak s膮dzisz, jaka b臋dzie najbli偶sza przysz艂o艣膰 艣wiata szkoleniowo – rozwojowego? Czy szkolenia na sta艂e zagoszcz膮 w wirtualnym 艣wiecie i b臋dzie ich tam coraz wi臋cej? Czy z czasem zat臋sknimy do spotka艅 鈥瀟warz膮 w twarz鈥, a on-linowe propozycje b臋d膮 tylko jedn膮 z alternatyw, tak jak by艂o wcze艣niej?
Ju偶 nic nie b臋dzie takie jak przed pandemi膮 i w sumie to dobrze. Ten specyficzny czas wymusi艂 na wielu trenerach przekonanie si臋 do 艣wiata on-line, a na klientach zaufanie do szkole艅 wirtualnych. My艣l臋, 偶e ta tendencja pozostanie na sta艂e obecna w bran偶y szkoleniowej, a klienci coraz ch臋tniej b臋d膮 korzystali z takiej formy rozwoju pracownik贸w. Szkolenia na sali jeszcze d艂ugo nie znikn膮, bo zawieraj膮 unikatowe elementy takie jak proces grupowy, komunikacja niewerbalna czy budowanie relacji przy kawie na przerwach. To wa偶ne aspekty. Jednak my艣l臋, 偶e coraz cz臋艣ciej szkolenia stacjonarne b臋d膮 skracane do jednego lub p贸艂 dnia, po to by da膰 te unikatowe do艣wiadczenia uczestnikom, ale jednocze艣nie zaprosi膰 ich przed takim spotkaniem, lub po nim na Webinar czy szkolenie on-line w mniejszej grupie.